מספר הצעות למנחי כנסים מתחילים מאת ערן, מנחה כנסים ותיק.
אהלן כולם! שמי ערן, אחראי תוכן באתר של ביגור, חלק מצוות השיווק. אני גם חלק מפודקאסט משחקי התפקידים הישראלי, על כתפי גמדים, בו עסקנו כבר פעמים רבות בשאלה "איך עושים משחק כנס". כל משחק יכול להפוך למשחק כנס, גם המשחק הביתי שלכם, אך לשם כך יש כמה דברים שכדאי לחשוב עליהם כשניגשים לתהליך היצירה:
רעיון נועז
משחקי כנס הם הזמנות פז לשחק עלילה קיצונית או מופרעת. אפשר להתחיל איפה ואיך שרוצים, ואחרי שמסיימים, לא יהיה המשך. זה אומר שאפשר לעשות מה שרוצים. למשל, משחק על גיבורים אגדיים שהושבו לחיים למשך יום אחד, ועליהם להסיר את הקללה מהעיר עד רדת הערב בטרם יתפוגגו; או חמש דמויות שהן שיבוטים של נשיא האו"ם, שמנסות להגן עליו מפני מתנקשים של האילומינטי; או צוות של ספינת חלל שמתעורר ללא זיכרון ומנסה להבין מה לעזאזל קרה ולמה הם נופלים לחור שחור.
משחק כנס זו ההזדמנות להריץ את מה שתמיד רציתם לעשות במשחק בבית, אבל היה מוגזם, קיצוני או שלא היה שום סיכוי שהדמויות ישרדו אותו. במשחק כנס, זה בסדר גמור.
התחלה, אמצע וסוף
הרעיון חשוב, אבל הביצוע חשוב עוד יותר, ומנחים רבים נסחפים כל כך עד שהם שוכחים את הדבר החשוב ביותר לגבי משחק כנס – הוא אורך רק 3-4 שעות. בזמן הזה צריך להציג את הסביבה ולהתחיל את העלילה (התחלה), לעשות סיבוכים מעניינים (האמצע), ולסיים בסצינה שתשאיר רושם חזק בזכרונם של השחקנים (הסוף). כדאי להריץ את המשחק בשיטה פשוטה יחסית, כזו שלא דורשת התעסקות רבה מדי בחוקים. כדאי גם להציב תמרורים ברורים להתקדמות העלילה, ולתת לדמויות מניעים חזקים שידחפו את השחקנים להמשיך בכיוון שתכננתם, כי אין הרבה זמן לסטות הצידה (אלא אם המשחק שלכם עוסק כולו בזה, נדבר על כך בעתיד). כדאי גם לוודא שהרעיון שלכם נכנס ב-3-4 שעות, ואם לא, לשקול לצמצם אותו קצת או לחלק אותו על פני כמה משחקים במהלך הכנס.
דמויות לא שגרתיות
במשחק כנס, השחקנים רוצים שתריצו להם משחק מעניין – אבל הם גם רוצים לשחק דמויות מעניינות. למה לכתוב גמד לוחם, כשאפשר לכתוב גמד נזיר שמניף את טבעות המתכת הכבדות שקשורות בזקנו, כנשק? מה לגבי סוכן מסוכנות ממשלתית סודית, שמחזיק בכיס אחד אקדח בעיצוב אישי, ובכיס האחר שקית עם מקלוני אוזניים? אחלה. ומה עם איזו מכונאית רובוטים ענקיים, שיש לה בעצמה יד רובוטית, משקפי ראיית לילה שלא עובדים, ומבטא לא ברור? בטח. תנו לשחקנים הזדמנות לשחק משהו שלא יוצא להם, וזכרו גם להשאיר חללים ריקים. מהו המבטא של המכונאית, ומאיפה בעצם היא באה? אם זה לא חשוב לעלילה, תנו לשחקן שלה להחליט.
בשבועות הקרובים אמשיך להעלות תקצירי עצות שכאלו – עקבו אחרי העמוד שלנו בפייסבוק לעדכונים. אם גם לכם יש עצות שכאלו, או שאלות אחרות, השאירו תגובה או שלחו לנו מייל ל- info@bigor.org.il.